Letni sezon urlopowy w tym roku niestety się już skończył, ale za sprawą wydawnictwa Egmont udało mi się jeszcze zobaczyć egipskiego sfinksa, pożeglować galerą i odwiedzić rzymskie obozy legionistów, a wszystko to za sprawą gry „Asteriks: Wielka Wyprawa”, której akcja toczy się właśnie w takiej scenerii.
Tym razem mieszkańcy znanej wszystkim wioski Gallów biorą udział w wyścigu, którego zwycięzcą zostanie ten, który jako pierwszy powróci z wyprawy do wioski i udowodni pokonanie co najmniej sześciu okrążeń toru wyprawy. Pętla trasy wyprawy zbudowana jest w formie okręgu z dwunastu losowo rozmieszczonych, dwustronnych kart lokacji, po których przyjdzie się poruszać znanym z komiksów, bajek i filmów bohaterom. Ruch gracza polega na odwróceniu jednej z kart lokacji, znajdujących się za naszym pionkiem (ale przed kolejnym graczem na torze wyprawy) i poruszenie swojego pionka na najbliższe pole odkrytego terenu. Po przekroczeniu karty startowej wioski gracz otrzymuje żeton hełmu legionisty. Wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy ukończy sześć okrążeń i zakończy swoją wyprawę dokładnie na polu swojej rodzinnej wioski lub jako pierwszy ukończy ósme okrążenie toru. Podczas gry może się zdarzyć, że gracz nie będzie mógł wykonać ruchu, bo będzie zablokowany pionkiem przeciwnika lub przy korzystnym układzie kart na stole (odkryty teren będzie jedynym na stole) wykona prawie całe okrążenie za jednym razem.
Początkowo gra jest typowym wyścigiem, jednak wraz z rozwojem sytuacji dochodzą elementy pamięciowe (jaki teren znajduje się na drugiej stronie karty) oraz taktyczne (wykonanie ruchu, który zablokuje przeciwnika). W Asteriksa grać mogą już pięcioletnie dzieci i młody wiek wcale nie oznacza, że będą na straconej pozycji, bo wystarczy dobra pamięć żeby wygrywać z dorosłymi.
Gra „Asteriks: Wielka Wyprawa” jest polską adaptacją gry „Ahoy” Corné van Moorsel’a z 2005 roku z minimalną zmianą zasad gry, które są bardzo proste i już z ilustrowanymi przykładami mieszczą się na czterech stronach instrukcji o wymiarach 12×12 cm. Karty terenów są duże i ładnie ilustrowane z wykorzystaniem grafik z komiksów o Asteriksie. Gra jest prosta i przyjemna, a rozgrywka trwająca około 20 minut przynosi dużo radości zarówno młodszym jak i starszym graczom.
Dziękujemy wydawnictwu Egmont za przekazanie gry do recenzji.
Adrian „AiS” Stolarczyk
Tytuł: „Asteriks: Wielka wyprawa”
Autor: Corné van Moorsel
Wydawca: Egmont
Liczba graczy: 2-5
Wiek graczy: 5+
Czas gry: 30 minut
Najnowsze komentarze