Ciekawe Gry

gry planszowe i nie tylko

Okrutna konieczność wojny domowej – zagrałem w „Cruel Necessity”

Cruel Necessity front coverJestem już po kilku partiach w tę solową grę i muszę przyznać, że moje zainteresowanie tą kategorią gier znacznie wzrosło. Oczywiście nie da się porównać rozgrywki z żywym przeciwnikiem do losowego dociągania karyy, w którym za grosz nie ma nawet sztucznej inteligencji, ale odpowiedni dobór eventów pozwala na utrzymanie emocji na odpowiednim poziomie.
Gra „Cruel Necessity”, jak już wspomniałem wcześniej w rzucie okiem, opowiada o zagmatwanych czasach wojen domowych w Anglii – wydarzeniach, które w Polsce wydaje się nie są utrwalone w świadomości historycznej. Pewnie dlatego, że nie wywarły bezpośredniego wpływu na dzieje naszego narodu, ale był to bardzo znaczący epizod w historii wyspiarskiego kraju. Zresztą bardzo widoczne podziały zarówno religijne, jak i polityczne są dostrzegalne do dziś w granicach Wielkiej Brytanii.

Opis rozgrywki

W grze „Cruel Necessity” wcielamy się w symboliczne przywództwo ruchu parlamentarzystów, które próbuje pełnić z Londynu kontrolę nad rozsypującym się państwem. Występuje tu cała masa torów, których wartości musimy na bieżąco monitorować. I tak w kierunku stolicy posuwają się systematycznie 4 armie – północna, zachodnia, szkocka i irlandzka, których marsz będziemy musieli powstrzymywać. Celem dwóch ostatnich nie jest oblężenie Londynu, ale gdy osiągną swój cel będą powodować dodatkowe wydarzenia, których będziemy się starać uniknąć. W odpowiednich regionach znajdują się również fortece, które albo będziemy mogli oblegać, jeśli są w rękach rojalistów, albo umacniać ich wartość obroną, jeśli będą pod naszą kontrolą. Mają one o tyle ważne znaczenie, że od ich kontroli zależy ile zasobów będziemy mieć do dyspozycji co turę. Dodatkowo w grze jest 6 torów pokazujących wpływ pewnych ideologi polityczno-religijnych, które nie tylko oddziałują na siebie, ale mogą też zmieniać sytuację na planszy – monarchia, parlamentaryzm, katolicyzm, purytanizm, Szkocja i Irlandia.

tory

Będziemy się starać, by nasza frakcja miała jak największy posłuch w kraju i aby wrogowie nie umacniali swojej pozycji wśród obywateli. Jest także cała masa jednorazowych zdarzeń, z którymi musimy radzić sobie na bieżąco jak rewolty, ruchy reakcyjne czy bitwy do stoczenia. Cała rozgrywka napędzana jest talią kart, z której co turę dobieramy jedną i rozpatrujemy po kolei opisane ta wydarzenia. Podczas swoich akcji mamy do dyspozycji pewną ilość zasobów mierzoną w punktach gorliwości (zeal points), które pozwolą nam na wykonanie próby polepszenia naszej pozycji w którymś miejscu, a jej wynik będzie zależał praktycznie tylko od rzutu kością.
I w tym momencie objawia się cała idea tej gry. Na pewno nie uda nam się zrobić wszystkiego i będziemy musieli wybierać najbardziej kluczowe akcje. Losowość talii zapewni nam, że praktycznie co turę ich ciężar będzie w innym miejscu, a co najważniejsze statystyka zwana wolą boga (może nieco modyfikowaną) musi sprzyjać naszej jedynie słusznej sprawie, bo nie da się ukryć, że kostki mają tu decydujący wpływ na potencjalny sukces lub nieubłaganą porażkę. Gra daje nam do dyspozycji de facto trzy talie wydarzeń, które możemy użyć jako niezależne scenariusze dla naszej gry, odpowiadające historycznie trzem następującym po sobie wojnom domowym albo też połączyć je razem, by rozegrać całą kampanię.

Ciekawym motywem jest mechanizm przeprowadzania bitwy, do czego służy osobna planszetka. Początkowo ograniczy się do losowego dociąganie oddziałów na odpowiednie skrzydła armii i rzutu kośćmi, ale późniejsze eventy pozwolą nam na jawne dodawanie historycznych jednostek, a karty bitewne dadzą nam pewną kontrolę nad sytuacją na tej planszy. Wygrana bądź porażka wpływają na sytuacje na planszy lub na nasze zasoby, więc nie jest to jedynie dodatek, a jeden z elementów kierując grą.

bitwa

Podsumowanie

Mamy tu typowy syndrom oblężonej twierdzy (może właśnie stąd nazwa serii States of Siege), gdzie z każdej strony czyha zagrożenie i wszystkie okoliczności są przeciwko nam. Zazwyczaj musimy wyważyć podejmowanie takich decyzji, które z jednej strony mają największe szanse powodzenia, a z drugiej doraźnie zapobiegają jakiejś większej katastrofie. Emocje są tu gwarantowane, choćby wtedy gdy wręcz musimy otrzymać konkretny wynik na kostce i niby statystyka jest po naszej stronie, a jednak nie ma stuprocentowej pewności, że akcja się powiedzie. Jeśli tak, to mamy chwilę oddechu, a jeśli nie, to musimy zdecydować, czy zużywać zasoby i powtarzać rzut, czy zająć się innymi naglącymi sprawami. Nie miałem do czynienia z innymi grami z tej serii, ale ta pozycja doskonale oddaje atmosferę wojny domowej i wielopoziomowego konfliktu, w którym jest osadzona. Jednak z uwagi na dość odległe realia, bardzo ciężko się zaangażować w rozgrywkę, bo wymagałoby to dość obszernego zagłębienia się w temat niemal od podstaw. Bez tej wiedzy bardzo ciężko umiejscowić wydarzenia, które wspominane są na niemal każdej karcie dociąganej z talii, gdyż nie tylko opisują one konkretne bitwy, ale również zdarzenia historyczne jak wystąpienie konkretnych historycznych postaci w parlamencie czy inne tego typu.
Jeśli ktoś nigdy nie próbował rozgrywek jednoosobowych, to jest to dość łatwa w przyswojeniu pozycja, od której warto rozpocząć taką przygodę. Dla znawców tematu, pewnie tytuł ten jest dobrze znany, a jeśli nawet nie ten konkretny, to z pewnością jakiś inny z serii States of Siege, która jest dobrze przyjęta w świecie graczy.

Jacek „palladinus” SzmaniaJaco

Tytuł: Cruel Necessity
Autor: John Welch
Wydawnictwo: Victory Point Games
Liczba graczy: 1
Wiek graczy: 13+
Czas gry: 60 minut (wstępne rozgrywki potrafią trwać ok. 3 h)

armia1 armia2 Irlandia karty bitewne Szkocja talie walka

Advertisements

One comment on “Okrutna konieczność wojny domowej – zagrałem w „Cruel Necessity”

  1. Pingback: „Gott erhalte, Gott beschütze” – zagrałem w „Hapsburg Eclipse” | Ciekawe Gry

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 22 kwietnia 2014 by in Recenzje and tagged , , , , , , .
%d bloggers like this: