Ciekawe Gry

gry planszowe i nie tylko

Wywiad z twórcami „Scythe” / Interview with „Scythe” creators

[NOTE: English version below]

Scythe cover

„Scythe” to nadchodząca premiera wydawnictwa Stonemaier Games zaprojektawana przez Jameyego Stegmaiera, którą spośród ciągłego zalewu nowości plaszówkowych z pewnością wyróżnia niesamowita oprawa graficzna. Odpowiedzialny za tą cześć gry jest Polak – Jakub Różalski, który postanowił zaangażować się razem ze swoim autorskim graficznym projektem 1920+ w wydanie tej gry. Dzięki pomysłowości i oryginalności ilustracje Jakuba obiegły już chyba cały świat medialny. Gra ukaże się poprzez platformę crowdfundingową Kickstarter, dzięki czemu osoby z całego świata (w tym także Polacy) będą mogły wziąć udział w procesie wydawniczym już od samego początku. Zapowiada się kolejny kasowy hit w świecie gier planszowych i z zaciekawieniem będę obserwował przebieg całej kampanii fundacyjnej.

Już dziś zapraszamy do przeczytania wywiadu z twórcami.

PGC_photoCo było pierwsze: grafiki Jakuba czy pomysł na grę Jameyego?
Jamey: Ilustracje Jakuba były pierwsze! Miałem od dawna pomysł na grę 4X, ale dopiero kiedy zobaczyłem grafiki Jakuba na Kotaku, wiedziałem, że chcę zrealizować ten projekt konkretnie w stworzonym przez niego świecie 1920+.
Jakub: Gra i pomysł na nią opiera się na moim uniwersum i obrazach stworzonych w projekcie 1920+. Jeśli dobrze pamiętam, Jamey zobaczył moje prace na Kotaku, tak mu się spodobały, że postanowił do mnie napisać z propozycją stworzenia gry planszowej. Potem oczywiście razem pracowaliśmy nad tym, by mój świat dostosować na potrzeby gry planszowej. Na przykład początkowo wymyśliłem, że w moim alternatywnym uniwersum to Nikola Tesla zaprojektował i skonstruował pierwszego mecha. Natomiast w grze Scythe, jako że potrzebowaliśmy jakieś ważnego punktu, który byłby centrum zainteresowania graczy, mamy Miasto Fabrykę – to tam powstają potężne mechy. Z tego co pamiętam, to Jamey zaproponował takie rozwiązanie. Wiele koncepcji powstało lub zostało przeprojektowanych specjalnie na potrzeby gry, ale cały projekt jest oparty na moim malarstwie, a nie odwrotnie.

Jak długo pracowaliście nad tą grą wspólnie?
Jamey: Myślę, że był to sierpień 2014, kiedy zobaczyłem prace Jakuba na Kotaku i skontaktowałem się z nim.
Jakub: Już ponad rok. Myślę, że od sierpnia 2014. Jamey do mnie napisał, z czego się bardzo cieszę. Współpraca przebiega wspaniale i na partnerskich warunkach.

Jakubie, w jakie inne nowoczesne planszówki grałeś dotychczas?
Jakub: Kilka, chociaż znacznie więcej czasu spędzam, grając w gry wideo. Po pierwsze jestem wielkim fanem gier bitewnych w szczególności Warhammera, mam ogromną kolekcję krasnoludów. Do tego sporo grałem w Grę o Tron i Neuroshimę Hex. Bardzo lubię gry strategiczne.

Jakubie, czy wsparłeś kiedyś projekt na Kickstarterze albo sam stworzyłeś jakiś? Co sądzisz o idei crowdfundingu?
Jakub: Wspierałem i wspieram bardzo wiele projektów. Kilka gier, ale głównie art booki. Uważam, że crowdfunding to jedna z lepszych rzeczy, jakie przytrafiły się w ostatnich latach. Szczególnie jeśli chodzi o branże gier czy artystów niezależnych. Wiele zdolnych ludzi może w ten sposób realizować naprawdę wyjątkowe i oryginalne projekty. Jako artysta, bardzo to doceniam.

jakub-rozalski-1920-traveling-caravans1

Czy Jakub miał jakiś wpływ na mechanikę gry, a Jamey na projekt graficzny?
Jamey: Myślę, że obydwaj wpływaliśmy na pracę drugiego na różne sposoby. Przykładowo: Ja myślałem, że najlepiej odwzorujemy świat w grze jeżeli będą w niej więcej niż dwie frakcje, ale początkowe grafiki Jakuba przedstawiały jedynie Polaków i Rosjan. Więc pracowaliśmy wspólnie aby rozszerzyć świat o kolejne frakcje, terytorialnie sięgające Niemiec, Skandynawii i Krymu. Co do mechaniki gry: grafiki Jakuba w znaczny sposób wpłynęły na mechanizmy gry. Co do części wizualnej – miałem kilka sugestii dotyczących niektórych elementów gry (np. rewersy kart), ale generalnie starałem pozwolić Jakubowi robić to, w czym jest najlepszy i nie wchodzić mu w drogę.
Jakub: Całkowicie zgadzam się z Jamey’m. Na pewno mieliśmy na siebie duży wpływ i na to, jak wyglądała nasza praca nad tym projektem. Wiele z moich ilustracji powstało na podstawie mechaniki, którą zaprojektował Jamey, także z pewnością jego wpływ na to, jak ostatecznie wygląda Scythe od strony wizualnej, również był znaczący. Jako profesjonalista, szanuję bardzo ludzi, którzy znają się na tym, co robią, Jamey jest świetnym twórcą mechaniki i mam do niego pełne zaufanie, także nie widziałem potrzeby, by ingerować w jego pracę. To zupełnie nie w moim stylu.

Jaka historia kryje się za tytułem gry – Scythe?
Jamey: Tak jak sztuka Jakuba gra opiera się na interakcji pomiędzy rolnictwem a wojną. Kosa (ang. scythe) – narzędzie służące zarówno do zbierania plonów jak i do walki wydawało się idealną reprezentacją dla tej gry.
Jakub:Tytuł to był pomysł Jamey’iego. Pamiętam, że przesłał mi kilka propozycji i ta najbardziej mi się spodobała. Jest krótka i mocna, a do tego bardzo dobrze oddaje ducha i klimat moich obrazów. Myślę, że to był dobry wybór. Potem zaprojektowałem to logo, z kosą zamiast litery ‚c’, no i tak już zostało.

Czy był jakikolwiek konflikt dotyczący frakcji w grze?
Jamey:  Nie przypominam sobie. Myślę, że na początku najbardziej spieraliśmy się o to w jaki sposób zdywersyfikować frakcje, szczególnie w kwestii ich emblematów i kolorów.

Jamey, czy masz doświadczenie w pracy z Polakami? 🙂
Jamey: Sam jestem w 33% Polakiem, więc jak najbardziej – tak!

Czy jest szansa, że gra ukaże się w polskiej wersji? Słyszałem plotki o polskiej firmie, która mogłaby się tego podjąć.
Jamey: Pierwszy druk “Scythe” będzie jedynie w języku angielskim ponieważ w pierwszej kolejności chcemy dostarczyć grę naszym kickstarterowym fundatorom. Tłumaczenie gry może opóźnić jej wydanie o miesiące. Rozmawiamy jednak z wieloma wydawnictwami o uruchomieniu drugiego druku, który miałby nastąpić w kilka miesięcy po pierwszym. Miejmy nadzieję, że będzie pośród nich polskie wydanie.

Jakubie, czy jest coś niezwykłego w pracy dla tego wydawnictwa, czego nie spotkałeś dotąd w swojej karierze?
Jakub: Przede wszystkim Jamey jest bardzo otwartą osobą. Otwartą na nowe pomysły i rozwiązania, do tego, tak samo jak ja przywiązuje duża wagę do jakości i szczegółów. Świetnie mi się z nim pracuje.
Dla mnie to jest nowa sytuacja, bo większość życia przepracowałem w dużych korporacjach.

jakub-rozalski-1920-hussars

Jamey, czy kiedyś brałeś pod uwagę zupełnie inny kierunek rozwoju projektu gry np. jako gra przygodowa albo ameritrash? Może gra wojenna?
Jamey: Moje pierwsze wydane gry tj. “Viticulture” i “Euphoria” są grami typu “worker placement” więc przy kolejnej grze postanowiłem poszerzyć swoje horyzonty jako twórca gier.  Wymyśliłem wiele gier, ale tylko nieliczne z nich przeszły przez wstępną fazę projektowania. “Scythe” jest pierwszą grą, którą stworzyłem, gdzie bezpośredni konflikt rozwiązywany jest przy pomocy walki, jednak swoim sercem gra jest nadal grą Euro.

Czy nie kusiło Cię aby zmienić geograficzną lokalizację gry na bardziej popularną? Czy nie uważasz, że Europa wschodnia nie brzmi zbyt atrakcyjnie na zachodzie?
Jamey: Miałem wrażenie, że nie mogliśmy wybrać lepszej lokalizacji. Myślę, że jeżeli fabuła gry dobrze pasuje do mechaniki i grafik to niezależnie od jej tła wzbudzi zainteresowanie graczy. Szczególnie wśród gier 4X, z których większość rozgrywa się w przestrzeni kosmicznej, “Scythe” prezentuje nowy, osobliwy styl.

Jakubie, skąd wziął się pomysł projektu 1920+ ? Czy jest to dla Ciebie bardziej alternatywna historia Polski czy może improwizacja w świecie science-fiction, a Polska była akurat pod ręką?
Jakub: Cały ten projekt wziął się jednak głównie z tego, chciałem stworzyć coś bardziej osobistego. Pierwsza Wojna Światowa i okres międzywojenny, zawsze szczególnie mnie fascynował.Ta mieszanka przeszłości z przyszłością, tradycji z nowoczesnością i technologią. Olbrzymie działa, machiny bojowe, pierwsze czołgi na jednym polu bitwy obok kawaleria i broni białej. Do tego był to tak ważny i interesujący okres w dziejach Polski i Europy. Mało kto na świecie, poza pasjonatami historii, zdaje sobie sprawę, że gdyby nie Polska, biorąc pod uwagę jakie nastroje panowały po wojnie w  Europie zachodniej, rewolucja bolszewicka prawdopodobnie ogarnęła by większość Europy.
Postanowiłem stworzyć alternatywny świat, oparty jednak i mocno osadzony w historii Europy z lat 1914-1920. Punktem centralnym projektu jest wojna polsko-bolszewicka, ale również dzika przyroda,Polska wieś i to co mnie interesuje, jak np. Skandynawia, wikingowie czy olbrzymie machiny bojowe. Zupełnie niespodziewanie, projekt stał się strasznie popularny w internecie, bardzo wiele zachodnich portali zaczęło o nim pisać i udostępniać moje prace.
Większość postaci jest fikcyjna, lub są to alternatywne wersje historycznych bohaterów i wydarzeń, jak np. niedźwiedź Wojtek, czy husaria.

Czy cały graficzny świat miałeś już gotowy zanim zacząłeś pracę nad tą grą czy ewoluował on dopiero kiedy dołączyłeś do tego projektu?
Jakub: Cały świat był stworzony w mojej głowie, nie wszystkie pomysły i idea udało mi się zilustrować przed rozpoczęciem prac na Scythe. Wiele z nich oczywiście wyewoluowało i zmieniło się podczas pracy nad grą i pod wpływem Jamey-iego. Generalnie Jamey znalazł mnie i rozpoczęliśmy współpracę, kilka miesięcy po tym jak zacząłem na poważnie prace nad tym światem, więc dzisiaj ciężko powiedzieć jak by on wyglądał gdyby nie praca na tym projektem. Wiele z wykorzystanych pomysłów miałem w głowie od dawna (jak steampunkowych wikingów i mechy w kształcie drakkarów ), inne pojawiły się podczas prac nad grą.

Jamey, Jakub – dlaczego sądzicie, że gra osiągnie taki sukces, na jaki wszyscy liczą?
Jamey: Myślę, że najlepiej to wyrażę mówiąc, że ludzie będą mieli wielką frajdę grając w “Scythe”. Jakub stworzył świat poprzez swoją sztukę (również figurki), który jest kompletnie wciągający, a ja zaprojektowałem asymetryczną i zmienną grę z toną ciekawych wyborów, która jednocześnie nie jest zbyt skomplikowana.
Jakub: Zgadzam się, myślę, że ludzie będą się świetnie bawić przy tej grze, a być może niektórzy zainteresują się historią.

Czy myślicie już może o kontynuacji?
Jamey: Mamy kilka pomysłów na dodatkowe frakcje. A przy okazji pracy nad zupełnie inną grą bardzo chciałbym móc znowu pracować z Jakubem.

jakub-rozalski-1920-warlord-jr70na1002s

Czy Twoje grafiki mają fizyczne wersje na płótnie? Jeśli tak to jak duże są i ile czasu zajmuje namalowanie jednego?
Jakub: Wszystkie te obrazy są malowane moim rękami od zera. Natomiast w większości są to prace cyfrowe malowane tabletem. Jest kilka obrazów olejnych, ale praca nad nimi zajmuje zbyt wiele czasu bym mógł sobie pozwolić na nią podczas prac nad grą czy filmem. Razem z grą ukaże się również mój art book, gdzie będzie można obejrzeć wszystkie prace ze świata 1920+.

Kiedy dokładnie zaczyna się kampania na Kickstarterze?
Jamey: 13-go października o godzinie 9:30 (16:30 czasu polskiego)

Jamey – czy możesz zdradzić jakieś sekrety Twojej firmy np. inne plany wydawnicze?
Jamey: Dobra, zdradzę jeden – nasza współpraca z Uwe Rosenbergiem w kwestii “Viticulture” nie jest jeszcze zakończona.

Jakub – czy są inne gry planszowe, do których obecnie tworzysz grafiki albo będziesz w niedalekiej przyszłości. Może jakaś gra wojenna?
Jakub: Nie, nie sądzę, chyba, że razem z Jamey postanowimy kontynuować współpracę. Generalnie chciałbym się skupić na własnych projektach i na malarstwie. Do tego mam sporo propozycji ze świata filmu, zobaczymy jak to wszystko się ułoży.

Jaki jest Twój ulubiony kolor, gdy wybierasz komponenty gry?
Jamey: Ja zawsze gram czerwonymi, choć w “Scythe” oznacza to, że zawsze grał będę frakcją Rusvietów, a przecież chcę zagrać również innymi nacjami.
Jakub: moje dwa ulubione kolory to czarny i czerwony, także biorąc pod uwagę, że Jamey wybiera czerwony, dla mnie zostaje Saxonia 🙂 chociaż z pewnością chciałbym pograć innymi frakcjami, szczególnie Polanią i wikingami 🙂 strasznie jestem dumny z tych skandynawskich mechów opartych na drakkarach.

3Dmodels_render_mechs


ENGLISH VERSION

Scythe cover„Scythe” is amazing upcoming game from Stonemaier Games. It’s based on pictorial world created by Polish graphic designer Jakub Różalski. His innovative images hit the Internet some time ago and I think till now almost everyone saw this phenomenal ideas of his from alternative 1920 history of Europe. Jamey Stegmaier is the man responsible for all the mechanics and gaming side of „Scythe”. He’s well know for his crowdfunding knowledge and this game will be Kickstarted as many of his projects.
It seems that we will have another big successful campaign and I’m very interested of it’s outcome.

haircut 2014What was first: Jakub’s graphics or Jamey’s game idea?
Jamey: Jakub’s illustrations came first! I’ve had ideas for a 4x game (explore, expand, exploit, and exterminate) for a long time, but it wasn’t until I saw Jakub’s art featured on Kotaku that I knew I wanted to design a game specifically for the 1920s world Jakub was creating.
Jakub: Game and its main idea is based on my pictorial universe from 1920+ project. If I remember corectly Jamey saw my artwork on Kotaku and he liked it so much that he contacted me with proposition to create a board game. Then of course we worked together to adapt my world to the ideas of the game. For example, initially I came up with idea that in my alternative universe Nikola Tesla designed and built first mech. However, in the Scythe, as we needed an central point the players would be focused on, we have Factory-City, it is place arise a mighty mechs. As I recall Jamey proposed such a solution. Many concepts was created or redesigned specifically for the game, but the whole project is based on my paintings not the other way around.

For how long you two have worked together on this game?
Jamey: I think it was in August of 2014 that I saw Jakub’s art on Kotaku and contacted him.
Jakub: It’s over a year now. About August 2014 Jemey sent me a message and I’m very glad hi did. Our cooperation is great and based on partnership.

Jakub what other modern board games have you played?
Jakub: Few of them but I rather spend my free time playing video games. I’m huge fan of miniatures games, Warhammer in particular. I have big dwarf army. I’ve played Games of Thrones and Neuroshima Hex a lot. I like strategic games very much.

Jakub have you ever backed Kickstarter project or start one? What do you think about crowdfunding?
Jakub: I’ve backed many projects. Some of them ware games but mainly artbooks. I think crowdfunding is one of the most important ideas that came up from some time. Especialy if we consider indie games or artists. Many talented people can thus realize a truly unique and original projects. As an artist, I really appreciate it.

Is there any contribution to the game mechanic by Jakub and to graphic design by Jamey?
Jamey: I think we’ve both influenced each other’s work in different ways. For example, I thought the world would be best represented in a game if there were more than 2 factions, but Jakub’s early art just featured the Polish and Russian factions. So we worked with each other to expand the world from there to include factions based on Germany, Scandinavia, and Crimea. As for game mechanisms, Jakub’s art has directly inspired pretty much all of the mechanisms in the game. As for the visual design, I’ve had a few suggestions about certain game elements (like the card backs), but I generally try to let Jakub do what he does best and not get in the way!
Jakub: I totally agree with Jamey. We had both influenced each other and our work depicts this. Many of my illustrations were based on Jamey’s game mechanics so he had significant impact on final art in Scythe. As a professional, I respect people that have knowledge about own work and Jamey is very skillful game designer and I have great confidence in him. I did not see any reason to interfere in his work. It’s not my style.

jakub-rozalski-1920-secret-facility-s

What story is behind the title – Scythe?
Jamey: Like Jakub’s art, the game is all about the intersection between farming and war. The scythe–an instrument used for both farming and combat–seemed like the perfect representation for this game.
Jakub: This title is Jamey’s idea. I remember that he sent me more ideas but I like this one better. It’s short and strong, and it captures theme and spirit of my pictures. I think it was very good choice. Then I designed scythe logo as a “c” letter and that’s it.

Was there any conflict about factions in this game?
Jamey: Not that I can recall. I think the biggest thing we had to discuss early on were ways to differentiate the factions, especially in terms of their faction emblems and colors.

Jamey do you have any experience to work with Poles? 🙂
Jamey: I’m 33% Polish myself, so yes! 🙂

Is there any chance to have the game in Polish version? I heard some rumors about Polish company which could do this.
Jamey: The first print run of Scythe will just be in English, as we want to make delivery to our Kickstarter backers the highest priority. Translating the game can delay it by months. However, we’re in talks with a number of companies to start a second print run a few months after the first print run starts. Among them will hopefully be a Polish edition.

Jakub is there something unusual in working for this game board company that you haven’t encountered before in your career?
Jakub: First of all Jamey is very open person for new ideas and new realizations too. Same as me he pays attention to quality and details. It’s really great to work with him and it’s new experience for me because I’ve worked in big corporations before.

Jamey have you considered totally different design like some adventure genre or more ameritrash style of this game before? Wargame maybe?
Jamey: My first two published games, Viticulture and Euphoria, are both worker-placement games, so I wanted to stretch myself as a designer for my next game. I design a LOT of games, but very few of them get past the preliminary design stages. Scythe is the first game I’ve designed with direct conflict through combat, though it’s still at its heart a Euro game.

Were you not tempted to change geographical focus of the game to more popular one? I could imagine that Eastern Europe doesn’t sound very attractive in the West, right?
Jamey: The impression I’ve gotten is that we couldn’t have chosen a better location. I think if a game’s theme aligns well with the mechanisms and art, a game could have any setting and still be very appealing to gamers. Particularly in the 4x genre, which is mostly occupied by games in outer space, I think Scythe presents a new and novel setting.

jakub-rozalski-1920-mech-on-the-field-100na70small

Jakub where did the idea about 1920+ project come from? Is it more like alternative Polish history or it’s some sci-fi improvisation and Poland was just at hand?
Jakub: This whole project was designed because I wanted to create something personal. First World War and interwar period always fascinates me. It’s mixture of past and future, tradition and modern technology. Big guns, war machines, very first tanks together in battle with cavalry and cold steel. In addition it was very important and interesting part of Polish and European history. Besides history enthusiasts no one knows that taking on the account prevailing moods in Europe, Bolshevik Revolution would swarm whole Europe if not for the Poland.
I’ve decided to create alternative world based on European history from 1914-1920. The main focus was on Polish–Soviet War but also wild nature, Polish countryside and what also interest me: Scandinavia, Vikings and big war mechs. Surprisingly my project start to be very popular in the Internet. Lots of western websites wrote about it and posted my pictures.
Most of the characters are fictional rest  are alternative versions of actual people and events eg. brown bear Wojtek or Polish Winged Hussars.

Did you have whole graphical world prepared before you start working with this game or it evolved after your commitment to this project?
Jakub:I had everything in my head but I didn’t painted every of my ideas before we start working on Scythe. Many of them evolved and change during development and under Jamey’s influence. He found me few months after I started my project for real so it is hard to tell how it would look like if I wouldn’t commit to woking on Scythe. Many of my ideas were growing in my head for some time (steampunk Vikings, drakkar shaped mechs) and others appears during my work on the game.

Jamey, Jakub why you think this game could make a hit everybody hope for?
Jamey: I think the best way I can put it is that I think people are going to have a lot of fun playing Scythe. Jakub has created a world through his art (including the miniatures!) that is completely immersive, and I’ve designed a game with tons of interesting choices, asymmetry, and variability without being overly complex.
Jakub: I agree. I think people will have a great fun playing this game and perhaps some of them will be interested in history.

jakub-rozalski-1920-scout

Do you have any thoughts about sequel already?
Jamey: We have some ideas for expansion factions. As for a completely different game, I would love the opportunity to work with Jakub again.

Are there any actual paintings? If so, how big they are and how long did you paint one?
Jakub: All of my pictures are made exclusively by me. Most of them have only digital version on my tablet. There are few oil paintings but they take to much time and I cannot afford to paint during game or movie development. My art book will be published with the game and it will contain all my works from the world of 1920+.

When will KS campaign start exactly?
Jamey: October 13 at 9:30 am CST.

Jamey can you reveal some secrets from your company e.g. other future releases?
Jamey: Okay, I’ll hint at one secret: Our Viticulture collaboration with Uwe Rosenberg isn’t over. 🙂

Jakub are there any other board games you’re creating graphics for right now or you will be in near future? Some wargame maybe?
Jakub: I don’t think so unless we decide to continue our work with Jamey. I want to focus on painting and my other projects. I have some offers from movie industry and we will see how it works out.

What is your favourite color when you choose playing pieces?
Jamey: I always play red. Though in Scythe, that would mean that I would always play the Rusviet faction, and I want to play the other factions too. 🙂
Jakub: My two favourite colors are black and red but because of Jamey’s preference I’m stuck with Saxony 🙂 I definitely would like to play other factions too – Polania and Vikings especially. I’m really proud of this scandinavian mechs based on drakkars.

faction_mat_russviet_25082015_frames

3 comments on “Wywiad z twórcami „Scythe” / Interview with „Scythe” creators

  1. nevogamer
    6 października 2015

    Wow, just wow. What a great collaboration. Best wishes for a hugely successful Kickstarter. You guys have earned it.

  2. yeah
    28 listopada 2015

    Widzę, że jest Wojtek. A gdzie Baśka Murmańska?

  3. Micronus
    15 października 2016

    Świetny wywiad, dobra robota. Dziś zamówiłem wersję PL w przedsprzedaży.

Dodaj komentarz

Information

This entry was posted on 6 października 2015 by in Wywiady, Zapowiedzi and tagged , , , , , .