Ciekawe Gry

gry planszowe i nie tylko

Zagrałem w „Dwar7s Fall”

pic3357631_lg

Mamy akurat środek zimy. Jesienią ludzie szykują się do niej gotując konfitury, wyciągając z szaf cieplejsze ubrania albo ostrząc narty i łyżwy. A czy ktoś z Was zastanawiał się kiedyś jak do zimy przygotowują się krasnoludy? Dla nich sprawami priorytetowymi jest wybudowanie zamków, wydobycie kryształów z kopalni i zebranie zapasów. Wydawać by się mogło, że nie jest to plan trudny do wykonania, ale jako bardzo wojownicza rasa nawet w tych przygotowaniach można spodziewać się wielkiej rywalizacji pomiędzy klanami długowiecznych brodaczy. Aby poczuć atmosferę jesiennych przygotowań na własnej skórze wystarczy zagrać w karcianą grę pt. „Dwar7s. Fall”, w której to gracze wcielają się w sympatyczne krasnale i prowadzą swe królestwa do chwały.

dscf3482

Co zrobić, aby zacząć?

Przygotowanie gry jest bardzo proste i polega na potasowaniu talii ogrów oraz dwóch talii kart celów – jawnych i tajnych. Z jawnych odsłaniane są trzy cele, które będą wspólne dla wszystkich graczy, a z talii celów tajnych każdy gracz otrzymuje po jednej karcie. Oprócz tej jednej karty rozdaje się po dziewięć kart krasnoludzkich królestw, z których to budowane będą ich imperia. Oczywiście królestwo nie ma prawa istnieć bez podwładnych, więc każdy otrzymuje siedem meepli o gnomopodobnym kształcie. Pozostaje jeszcze kwestia przygotowania miejsca pod budowę oraz wyboru pierwszego gracza i można zaczynać.

dscf3485

Rozgrywka

Gra składa się z szeregu rund, w których gracze kolejno rozgrywają swoje tury, wykonując w każdej z nich trzy (lub cztery po wybudowaniu zamku) akcje, które ewentualnie można wzbogacić o mniej lub bardziej negatywne zagrywki pochodzące z kart ogrów. Wśród dostępnych akcji jest umieszczenie na stole karty królestwa, umieszczenie jednego ze swoich poddanych na wolnym polu lub poruszenie już umieszczonego krasnoluda na sąsiednie, dostępne pole. Ponieważ krasnoludy to rasa znana z umiejętności kopania to również w naszej grze można nadbudowywać lub odgrzebywać lokacje zakopane przez krnąbrnych przeciwników. Po wykonaniu wszystkich akcji sprawdza się czy wykonano zadania z kafelków ułożonych na stole. Aby to się stało w danej lokacji musi znajdować się określona liczba krasnoludów jednej frakcji, a nagrodą są kryształy, złoto, karty ogrów lub możliwość handlu czy kopania albo po prostu chwała za pokonanie potwora. Gra trwa w ten sposób do momentu, gdy któryś z graczy zrealizuje trzy cele gry w dowolnej kombinacji tj. może to być tajny cel i dwa ogólnodostępne lub po prostu trzy cele z puli celów ogólnych. Na koniec rundy, w której zapoczątkowano koniec gry podlicza się punkty zwycięstwa pochodzące ze zrealizowanych kart celu, pokonanych potworów, posiadanych klejnotów oraz wielkość i jakość królestwa, które akurat w przypadku tej gry jest najczęściej w dużej części współdzielone z innymi przywódcami krasnoludzkich frakcji. Oczywiście ten, kto zdobędzie tych punktów najwięcej – zostaje zwycięzcą.

dscf3491

dscf3493

Podsumowanie

Pierwszy kontakt z grami mamy najczęściej poprzez zapoznanie się z ich instrukcjami. Na całe szczęście zostałem w porę poinformowany o fakcie, że instrukcja załączona do pierwszej edycji (z roku 2016.) jest kiepsko napisana. I to jest fakt, ale nie będę pisał co jest nie tak, bo zarówno ze strony wydawcy jak i z portalu BGG można ściągnąć wersję poprawioną, do której zarzutów nie mam – na kilku stronach, w jasny i przejrzysty sposób opisano wszystkie aspekty gry dodatkowo wzbogacone ilustracjami. I tu napotykamy małe zaskoczenie, bo za oprawę graficzną, nie tylko instrukcji, ale całej gry odpowiada sam jej autor i myślę, że nie ma się czego wstydzić – grafiki w bajkowym stylu są proste, ale przyjemne dla oka. Fajnie wyglądają też meeple o kształcie bezsprzecznie wskazującym z jaką rasą mamy w grze do czynienia. Jeżeli chodzi o samą grę to jest to gratka dla miłośników negatywnej interakcji, a im więcej graczy bierze udział w rozgrywce tym interakcji jest więcej. Dzieje się dużo, bo można blokować przeciwnika, nie ujawniać tajnych celów, które mamy już zrealizowane, aby wykorzystać element zaskoczenia lub bruździć w królestwach oponentów. Jak dla mnie to dzieje się nawet za dużo, bo zaplanowanie swoich posunięć naprzód, przy czterech graczach raczej nie ma sensu, bo przed naszą  kolejną turą sytuacja może się jeszcze kilkukrotnie zmienić. Interakcja w połączeniu z kolorowymi obrazkami na kartach, z których wynika, że tylko ogry są złe może powodować frustrację młodszych graczy, dlatego stosownym jest minimalny wiek 12 lat. Niewątpliwym atutem gry jest szybkość rozgrywki – wykonanie nawet czterech akcji i rozpatrzenie wyniku trwa krótką chwilę, więc nawet przy pełnej obsadzie stołu nikomu się nie powinno dłużyć. Podoba mi się również zarządzanie ręką kart, które z pozoru mało istotne ma jednak duże znaczenie dla możliwych do wykonania przez gracza działań, wiodących do zwycięstwa. W ogólnej ocenie gra „Dwar7s. Fall” nie rzuca na kolana, ale nie można jej również zarzucić, że coś jest z nią nie tak. Ot, przyzwoita, szybka gra, w ciekawy sposób łącząca w sobie mechaniki kontroli obszarów, zarządzania ręką i rozmieszczania pracowników.

dscf3489

 

Dziękujemy wydawnictwu Vesuvius Media za przekazanie gry do recenzji.

Adrian „AiS” Stolarczyk

 

Tytuł: Dwar7s Fall

Autor: Luís Brüeh

Wydawnictwo: Vesuvius Media

Liczba graczy: 2 – 4

Wiek graczy: 12+

Czas gry: 20-60 minut

 

dscf3490

dscf3488

dscf3487

dscf3486

dscf3483

dscf3492

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 19 Luty 2017 by in Recenzje and tagged , , , , , , , .
%d bloggers like this: