Ciekawe Gry

gry planszowe i nie tylko

Gespensterdivision – zagrałem „Band of Brothers: Ghost Panzer”

okładka Band of Brothers: Ghost PanzerJuż od jakiegoś czasu rozglądam się za odpowiednim dla siebie systemem taktycznym. Niestety olbrzymia większość z nich osadzona jest w czasie drugiej wojny światowej, więc nie pozostawia mi to większego wyboru, a wielkim fanem tego okresu nie jestem.
Jest kilka bardzo popularnych gier z tej kategorii jak np. Advanced Squad Leader czy Combat Commander, które mają zagorzałych zwolenników, ale te pozycje jakoś nie przekonują mnie do siebie. Liczyłem, że seria Fighting Formations się bardziej rozwinie albo uda się w końcu zagrać w jakąś pozycję Lock ‚n Load, ale żadna z tych rzeczy nie wystąpiła.

Dlatego też tym bardziej ucieszyłem się, kiedy wydawnictwo Worthington Publishing przysłało do naszej redakcji drugą część swojej bardzo dobrze przyjętej przez graczy serii Band of Brothers: Ghost Panzer. Pierwsza z nich Screaming Eagles zajmowała się wyłącznie działaniami piechoty, natomiast Ghost Panzer przenosi nas na front wschodni śladem 11 Dywizji Pancernej Wehrmachtu i do dyspozycji otrzymujemy również pojazdy w tym oczywiście czołgi oraz dodatkowo różnego rodzaju działa. Każdy heks na mapie to 40 jardów, czyli ok. 36,5 metra, a żetony symbolizują drużyny piechoty, pojedyncze działa lub pojazdy.

GespensterO ile systemy w skali strategicznej i operacyjnej skupiają się na operowaniu całymi związkami, utrzymywaniem zaopatrzenia i zdobywaniu terenów przynoszących zasoby, to w grach taktycznych mamy zazwyczaj skale pododdziałów, dzięki czemu możemy próbować odtworzyć losy niemal pojedynczych żołnierzy niczym z filmu „Szeregowiec Ryan”. Obserwujemy jak drużyny niezłomnie szturmują budynki zajęte przez wrogów, jak czołgi wjeżdżają pośród zabudowania i wstrzymujemy oddech w oczekiwaniu na pułapkę przeciwnika. Ważne jest oczywiście, by tytuł zachował charakter gry wojennej, a nie gry fabularnej na mapie. Ghost Panzer wydawał się idealnym kandydatem.

Panzergrenadiere vorwärts!

Teraz kilka zdań o mechanice, choć oczywiście przedstawię tylko ogólne aspekty tego systemu. Każda jednostka piechoty posiada siłę ognia (Normal Firepower), która pokazuje moc jej uzbrojenia w idealnych warunkach bez żadnych utrudnień. Natomiast drugi parametr – biegłość,(Proficient Firepower) obrazuje stopień wyszkolenia żołnierzy i ich zdolność do skutecznego ostrzału w przypadku bardziej wymagających sytuacji czy potrzeby szybkiej reakcji. Podczas ostrzału atakujący rzuca kością k10, dodaje wszystkie modyfikatory i jeśli wynik jest niższy niż odpowiednia siła ognia to oznacza trafienie i dezorganizację wroga oznaczaną spadkiem morale. Im lepszy rzut i większe modyfikatory tym większa szansa, że cel otrzyma również obrażenia lub zostanie całkowicie wyeliminowany.

IMAG01402

Od morale zależy powodzenie wykonywanych akcji. Na początku nie ma z tym problemu, ale wraz z jego spadkiem szanse na podjęcie jakichkolwiek działań drastycznie spada. Pojazdy i działa opierają się na innej mechanice. Posiadają parametr skuteczność (Proficiency), który odpowiada za możliwość wykonywaniu ostrzału w zależności od sytuacji. Po zdaniu tego testu można strzelać. Jeśli celem jest czołg, to trzeba uwzględnić grubość opancerzenia przedniego lub bocznego/tylnego, a jeśli piechota – modyfikatory terenu. W przypadku trafienia jednostki pancernej przestaje ona istnieć.

W grze mamy jeszcze możliwość wsparcia artyleryjskiego; możemy używać transporterów opancerzonych; występują również jednostki powietrze – bombowce Stukas czy pododdziały piechoty wyposażone w broń przeciwpancerną jak na przykład panzerfausty. W pudełku a grą jest dostarczonych 16 scenariuszy, a planszę dla każdego z nich tworzy się z dwustronnych modułów i może składać się ona z od 1 do 9 z nich.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie w grze o wiele większych żetonów jednostek niż znaczników. Dzięki temu znaczniki pełnią doskonale swoją funkcję, nie zasłaniając żywotnych informacji. Jest to znakomite rozwiązanie zwiększające komfort gry i wygodę w jej obsługiwaniu.

IMAG01454

Wyraźnie widać, że ta gra wyewoluowała z systemu opartego na piechocie (Band of Brothers: Screaming Eagles), bo mechanizmy związane właśnie z nią są doskonale grywalne. Morale jednostek, ich sprawność bojowa i możliwość prowadzenia określonych działań doskonale odwzorowują ówczesne pole walki i charakterystyki obu stron konfliktu przy uwzględnieniu sprzętu, którym dysponowali.
Niestety widać też niespójność mechanik różnych typów wojsk. Zasady dla pojazdów różnią się bardzo od tych pierwotnych dotyczących piechoty. Nie wiem czy to było zamierzone, czy dodane na siłę, gdyż pierwotny system (który i tak uległ pewnym zmianom) nie dał rady uciągnąć tego pomysłu. Przez to dostajemy dość nieintuicyjny zestaw zasad, który nas zmuszał do ciągłego zaglądania do tabel i sprawdzania wszelkich modyfikatorów, co było bardzo męczące i spowalniało rozgrywkę.

IMAG01443

Olbrzymią zaletą jest różnorodność scenariuszy, co umożliwia sprawdzenie własnych umiejętności dowódczych oraz zdolność taktycznego planowania. W grze możemy prowadzić zarówno działania piechoty w terenie zabudowanym szturmując dom po domu, jak również wziąć udział w potyczce pancernej na otwartym terenie, prowadząc błyskawiczne natarcie czołgami.

Gra Ghost Panzer nie jest Świętym Graalem systemów taktycznych, ale ciekawą wariacją na ten temat. Myślę, że każdy, któremu podobają się wspomniane w tym tekście inne tytuły, powinien spróbować swoich sił jako dowódca pododdziałów 11 Dywizji Pancernej lub ich radzieckich przeciwników. Tych co nie grali w żaden z nich, muszę uprzedzić, że zasady nie są proste i trzeba się przygotować na kilkugodzinne granie z instrukcją w ręku. Ale uwierzcie mi – warto! Mimo pewnych niejasności w zasadach i problemów z ich interpretacją – z pewnością warto!

 Dziękujemy wydawnictwu Worthington Publishing za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Jacek „palladinus” SzmaniaJaco

Tytuł: Band of Brothers: Ghost Panzer
Autor: Jim Krohn
Wydawnictwo: Worthington Games
Liczba graczy: 2
Wiek graczy: 8+
Czas gry: 90 minut

IMAG01391 IMAG01505 IMAG01536

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: