Ciekawe Gry

gry planszowe i nie tylko

Wywiad z Donaldem X. Vaccarino

donaldx1Od jakiegoś czasu chodzą słuchy, że Donald X. Vaccarino to postać fikcyjna, że taka osoba nie istnieje. Nam udało się do niego dotrzeć i przeprowadzić specjalnie dla Was wywiad, który prezentujemy poniżej.

CiekaweGry: Pierwsze i najważniejsze pytanie to, co oznacza X. w Twoim imieniu?
Donald X. Vaccarino: Oznacza zmienną. Niewiadomą.

CG: Czy jesteś zawodowym projektantem gier? Czy to Twoje jedyne zajęcie?
DXV: Tak. Kiedyś byłem programistą, ale teraz robię tylko gry.

CG: Zauważyłem, że ostatnio pojawiające się gry mają wciąż powtarzającą się, nudną tematykę – budowanie miasta/zamku, zabijanie zombie itd. Jest bardzo mało interesujących i unikatowych tematów jak np. w CO2. Dlaczego tak jest? (Ty masz w swoim dorobku Dominiona, Nefariousa, Gauntlet of Fools oraz Infiltration – bardzo szerokie spektrum).
DXV: Nie jestem tu autorytetem, ale mogę podać jakieś raczej oczywiste domysły. Ludzie preferują pewne tematy, a wydawcy lubią rzeczy, które lubią ludzie. Nie sądzę, aby to było czymś złym. Niektóre motywy są powielane, ponieważ udowodniły swoją wartość. Stają się nadużywane, bo na samym początku były wartościowe. Jeśli chcesz, aby całe rodziny grały w twoje gry, musisz mieć rodzinny temat, to jest z pewnością kolejne ograniczenie.

Kiedy zrobiłem Dominiona (nazwanego pierwotnie Castle Builder), nie wiedziałem, że tematyka budowania zamków będzie nadużywana. To był motyw, którego jeszcze nie stosowałem i wyglądał wówczas całkiem dobrze. Pewnego razu jeden z moich przyjaciół powiedział, że ma nadzieję, że wydawca go nie zmieni, bo bardzo mu się podobał. Są ludzie, którzy narzekają na zbyt wiele pojawiających się gier o średniowieczu, ale są też inni, którzy zakrzykną: „Hura, kolejna średniowieczna gra!”.

Nefarious jest w pewien sposób nietypowy – szalony naukowiec próbujący zawładnąć światem. Gauntlet of Fools nawiązuję do świata D&D, ale może poszczycić się unikalnym podejściem do tematu. Infiltration nie jest moim pomysłem, w prototypie rabusie próbowali włamać się do fabryki gumy do żucia. Generalnie myślę, że im bardziej nietypowy temat wymyślę, tym mniej wydawcy są skłonni go zaakceptować.

CG: Która konwencja bardziej Ci odpowiada – średniowiecze/fantasy czy sci-fi/cyberpunk? A może tematyka w grach nie ma dla Ciebie żadnego znaczenia?
DXV: Zrobiłem więcej gier o tematyce gangsterskiej z lat dwudziestych niż jakiejkolwiek innej. Lubię te klimaty i niektórzy z moich przyjaciół też, więc się tego trzymam. Prawdopodobnie mam więcej gier fantasy na swoim koncie niż sci-fi, ale lubię oba gatunki.

Zazwyczaj, kiedy projektuję grę, zaczynam od jej mechaniki, ale bywa też, że zaczynam od tematyki. Balans między tymi czynnikami bardzo zależy od konkretnej gry. Ale nie sądzę, żeby temat w ogóle się nie liczył. Nawet w najbardziej abstrakcyjnych tytułach będzie przyciągał graczy. Odpowiedni temat ulepszy nawet szachy.

CG: Myślisz, że są jeszcze inne tak popularne i przełomowe gry jak Dominion?
DXV: Dominion nie jest najbardziej popularną eurogrą, więc z pewnością również nie gra w ogólności. Więc, odpowiedź brzmi tak! Oczywiście Monopoly, Osadnicy z Catanu, Trivial Pursuit oraz Scrabble i pewnie jeszcze kilka innych. Przez lata powstało wiele przełomowych gier. Mój sukces zawdzięczam znaczącemu wpływowi Magic: The Gathering, który z kolei zaczerpnął pomysły z Cosmic Encounter i Wiz-War. Dungeons & Dragons był tak przełomowy, że Dominion nawet do tego się nie zbliży.

CG: Czy jesteś jedynym autorem kart do Dominiona, czy ktoś jeszcze podrzucał Ci pomysły?
DXV: Karty Courtyard and Counting House były zaprojektowane przez innych ludzi (przyjmijmy, że był to Pan Bailry i Pani Josephine odpowiednio). Ja zaprojektowałem wszystkie pozostałe. Tom Lehmann zaproponował zastąpienie kart Posiadłości w dodatku Dark Ages, ale ja wymyśliłem te, które je zastąpiły.

CG: Ile planujesz wydać dodatków do Dominiona?
DXV: Osiem i wszystkie są już wydane! Dominion: Guilds, który ukazał się na targach Origins 13 czerwca, jest ostatnim z planowanych na razie.

CG: Muszę przyznać, że nie śledzę wszystkich dodatków do Dominiona, ale czy planujesz jakąś niespodziankę w tym uniwersum? Może Dominion Gra Planszowa?
DXV: Cały czas planuję stworzenie jakiegoś spin-offu Dominiona jak na przykład jego wersję planszową. Pierwszą próba była eliminacja mechaniki deckbuildingu i w ten sposób powstał Kingdom Builder.

CG: Polski wydawca kilka dni temu poinformował o zawieszeniu naszego rodzimego wydania Dominiona? Co o tym sądzisz?
DXV: Nie słyszałem o tym. Nie brzmi to zbyt dobrze, ale nie mam pojęcia, co się stało.

CG: Z którym wydawnictwem najlepiej Ci się współpracuje?
DXV: Nie chcę, żeby któreś z nich czuło się urażona, więc musiałbym wymienić wszystkich.

CG: Dlaczego tak uznany autor wydaje gry poprzez platformę Kickstarter? Jakie są Twoje doświadczenia i czy planujesz to jeszcze powtórzyć?
DXV: Nigdy nie stosowałem Kickstartera, ja jedynie podpisuję kontrakty z wydawnictwami. Jeśli oni później używają tej platformy, może to nie mieć nic wspólnego ze zbiórką pieniędzy. To może być po prostu zarówno częścią promowania tytułu, jak i zarządzanie pre-orderami.

CG: Co sądzisz o elektronicznych wersjach gier planszowych?
DXV: Są w porządku, nie mam nic przeciwko, ale jakoś osobiście mnie nie ciągnie ku nim. Różne gry dostarczają różnych doznań towarzyskich, a niektóre tak mało, że niczego nie tracisz, grając z komputerem. A jeśli twój przeciwnik to SI (sztuczna inteligencji – przyp. Red.), to gra bardzo szybko i to jest spora zaleta. Ale jeśli i tak siedzisz przed komputerem, to równie dobrze możesz zagrać w gry komputerowe, takie które nie będą istniały w planszowej formie. Istnieje wiele konkurujących z sobą form rozrywki.

CG: Czy grasz w gry video? Którą konsolę wolisz: Sony czy Microsoftu?
DXV: Gram, ale ani Sony, ani Microsoft – Nintendo.

CG: Obowiązkowe pytanie: jaka jest Twoja ulubiona gra planszowa?
DXV: Jeśli gry karciane tez się liczą to Magic: The Gathering. A jeśli musi być gra planszowa, to jest to bardzo trudne pytanie.

CG: Spróbuj podać jeden lub dwa tytuły albo choć jakiś konkretny gatunek.
DXV: Jeśli chodzi o gry, które nie są mojego autorstwa, to Magic i D&D są tymi, w które dużo grałem. Jeśli chodzi o gry komputerowe, to Heroes of Might and Magic II oraz III. Spośród innych gier planszowych, to najwięcej grałem w gry Knizii, ale żaden szczególny tytuł nie przychodzi mi do głowy. Lubie różnorodność jak widać, patrząc na moje gry.

CG: Jakim jeździsz samochodem?
DXV: Nie jeżdżę.

CG: Czy masz jakiś ulubiony kolor, którym preferujesz grać?
DXV: Zawsze zielonym.

CG: Czy masz zamiar być na tegorocznych targach w Essen?
DXV: Nie lubię podróżować, a nie mam żadnych istotnych powodów, aby tam być. Powinienem jechać w zeszłym roku, by pomóc w promocji Kingdom Buildera, ale jakoś nie wyszło.

CG: Czy możesz coś nam zdradzić na temat Twoich przyszłych gier?
DXV: To jest sprawa wydawcy, co chce udostępnić publiczności. Tego roku zostaną wydane trzy moje gry. Widziałem już grafiki jednej z nich. Jest też rozszerzenie do Dominiona – Guilds, które właśnie się ukazało na targach Origins i będzie ogólnodostępne pod koniec czerwca. Rozszerzenie do Kingdom Buildera – Crossroads, które w pewnym sensie jest już wydane, ale nie wszyscy mogą je zdobyć, ale z pewnością będzie dostępne w niedalekiej przyszłości.

CG: Czy możesz powiedzieć nam coś więcej?
DXV: Raczej nie, jeśli wydawca życzy sobie, by niczego nie zdradzać. Wolę pozostać w dobrych stosunkach z wydawnictwami. Dopóki oni nie ogłoszą czegoś publicznie, nie zdradzę nawet, jakie to wydawnictwo.

2 comments on “Wywiad z Donaldem X. Vaccarino

  1. Dzbanek
    17 czerwca 2013

    wywiady, to jest to co mi się podoba w tym blogu i oby więcej ich z różnymi osobistościami… projektantami, ludźmi z wydawnictw, hurtowni, dystrybutorami itp. 😀

  2. palladinus
    17 czerwca 2013

    W takim razie, warto czekać. 🙂

Skomentuj

Information

This entry was posted on 16 czerwca 2013 by in Wywiady and tagged , , .
